الرئيسية / صحة و جمال / ماسكات لترطيب البشرة

ماسكات لترطيب البشرة

كتبت / ألاء أشرف

من الإعتقاد الخاطئ أن الترطيب بيكون في الشتا بس، بغض النظر أننا داخلين علي الشتا وهنحتاج الماسكات دي جدًا، ولكن خلينا نصحح الفكرة وأن البشرة بتحتاج للترطيب في كل فصول السنة.

ماسكات للترطيب:

الماسك الأول :-
موزة مهروسة مع معلقتين صغيرين من العسل وزيت الزيتون وهنخلطهم مع بعض، يُترك الماسك لمدة عشر دقايق ويتم شطفه بالمياه الفاترة.

الماسك التاني :-
هنطحَن ٦ حبات من اللوز ونضيف معلقتين كبار من الشوفان، ومعلقتين كبار من اللبن الرايب ومعلقتين صغيرين من العسل، هنخلطهم مع بعض ويُترك علي البشرة لمدة ربع ساعة، يتم شطفه بالمياه الفاترة.

الماسك التالت :-
معلقة كبيرة من الحليب ومسحوق اللوز وچيل الصبار والعسل، ونقطتين من أي زيت عطري، هنخلطهم مع بعض ويُترك لمدة ربع ساعة، يتم شطفه بالمياه الفاترة.

الماسك الرابع :-
نص معلقة كبيرة من الكاكاو المُر مع نص معلقة كبيرة من العسل، ونص معلقة كبيرة من الشوفان المطحون، ومعلقتين صغيرين من حليب جوز الهند، هنخلطهم مع بعض ويُترك الماسك لمدة عشر دقايق، ويتم شطفه بالمياه الفاترة.

الماسك الخامس :-
معلقتين صغيرين من الحليب الرايب مع معلقتين كبار من العسل ومياه الورد، وكوباية من بتلات الورد، هنخلطهم مع بعض، يُترك الماسك لمدة تلت ساعة، ويُشطف بالمياه الفاترة.

الماسك السادس :-
هيتم تنضيف البشرة بالحليب وبعدها مسح البشرة بمياه الورد، وبعدين هنحضَر الماسك وهو عباره عن ٣ معالق صغيرة من الشوفان المطحون، وكمية من بتلات الورد ومياه علي حسب الماسك هيحتاج قد إيه، هنخلطهم مع بعض ويُترك لمدة ربع ساعة، يُشطف بالمياه الفاترة.

عن عشموذيع-Ashmozea