الرئيسية / بالعامية / التفاصيل بتفرق

التفاصيل بتفرق

كتبت/مريم شديد

في اوقات كتير بنتصرف واحنا مش واخدين بالنا من اننا بنجرح اللي قدامنا بتصرفاتنا حتي لو كانت حاجة بسيطة بالنسبالنا بس بتفرق وبتوجع مع غيرنا.
مش دايما بنحط في حسابتنا ان في ناس التفاصيل بتفرق معاهم جدااا ولو مخدناش بالنا من تصرفاتنا معاهم احنا ممكن ندمرهم واحنا مش حاسين بده.
مش هنخسر حاجة لما نفكر في تصرفاتنا قبل ما نعملها مع اللي قدامنا وخصوصا لو لاحظنا ان الشخص دا بتفرق معاه التفاصيل جدا، مش هنخسر حاجة لو حطينا في بالنا ان بناءا علي تصرفك مع الشخص ممكن يدمره ويوصله لمرحلة محدش فينا يتمني يوصلها او ممكن العكس ويكون تصرفك دا سبب في تعزيز ثقته بنفسه او سبب فرحته.
زي مانت مش حابب ان حد يكون عارف ان التفاصيل بتفرق معاك وبرده بيتعامل معاك كأنه ولا يعرف حاجة ما تتعاملش انت كمان كدا مع غيرك، عامل كما تحب أن تعامل.
في ناس بيستهتروا بالمرضوع دا وفاكرين انه مش حاجة مستاهلة للدرجة دي؛ لكن ميعرفوش ان ممكن حاجة زي كده توصل الواحد لانه يبقي مدمر نفسيا ومش قادر يتعايش مع المجتمع تاني.
كلنا بشر وكلنا منحبش ان حد يكون سبب في اذي لينا واننا نوصل للمرحلة دي لانها بجد بتبقي فوق المحتمل ومش كله بيقدر يستحملها ويخرج منها؛ وزي ما بنحب ان محدش يكون السبب في كده لينا فلازم احنا كمان ما نكونش السبب في كده لأي شخص من اللي حوالينا، حتي لو اققرب الناس لينا وعارفين انهم مكملين معانا مهما عملنا فيهم بس كل واحد وله طاقة تحمل لو خلصت مش هيقدر يكمل..
رفقا باللي حواليك كل واحد فينا عنده ضغوط بس مش لازم يحكي عشان الكل يعرف واتعامل مع اللي حواليك زي ما تحب انهم يعاملوك.

كتبت/مريم شديد في اوقات كتير بنتصرف واحنا مش واخدين بالنا من اننا بنجرح اللي قدامنا بتصرفاتنا حتي لو كانت حاجة بسيطة بالنسبالنا بس بتفرق وبتوجع مع غيرنا. مش دايما بنحط في حسابتنا ان في ناس التفاصيل بتفرق معاهم جدااا ولو مخدناش بالنا من تصرفاتنا معاهم احنا ممكن ندمرهم واحنا مش حاسين بده. مش هنخسر حاجة لما نفكر في تصرفاتنا قبل ما نعملها مع اللي قدامنا وخصوصا لو لاحظنا ان الشخص دا بتفرق معاه التفاصيل جدا، مش هنخسر حاجة لو حطينا في بالنا ان بناءا علي تصرفك مع الشخص ممكن يدمره ويوصله لمرحلة محدش فينا يتمني يوصلها او ممكن العكس ويكون…

عناصر المراجعه :

تقييم المستخدمون: 4.4 ( 1 أصوات)

عن Ahmed Hadooka